Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Geel + cijfer in plaats van groen knipper  (gelezen 283 keer)

rommy136

• Jr. Member
  • **
Geel + cijfer in plaats van groen knipper
« Gepost op: 23 januari 2020, 19:53 »
Hoi,

Ik werd net even getriggerd door de berichtgeving rondom Apeldoorn op een situatie die ik ook ken in Heerenveen, en mogelijk elders ook nog geldt.

In Apeldoorn als in Heerenveen speelt er de situatie dat er tussen een sein en een snelheidsbeperkend punt, zoals een wissel waar je maar met 40 doorheen mag, een snelheidsbord of snelheidsverminderingsbord staat die een hogere snelheid dan 40 aangeeft, dat dit in plaats van het seinbeeld groen knipper en voor een geel variant gekozen moet worden om dit snelheidsbord te onderdrukken.

Zo zitten er in Heerenveen maar ook Apeldoorn situaties waarbij je normaal groen knipper krijgt, maar in dit geval vanwege het snelheidsbord een Geel -4. Vergelijkbare situaties zijn ook voor te stellen met groen knipper 6 wat vervangen wordt voor geel 6, groen knipper 8 wat vervangen wordt door geel 8, etc.

Heb er maar even een plaatje bij gemaakt. Is/bestaat er de mogelijkheid om een groen knipper variant met bijvoorbeeld geavanceerde seinopvolging om te zetten naar een geel variant? Dat in plaats van groen knipper ik een geel 4 kan in stellen?

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt :)

Met vriendelijke groet,

Rommy

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
Re: Geel + cijfer in plaats van groen knipper
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2020, 11:34 »
Indien na een hooggeplaatst sein een laaggeplaatst sein (dwergsein) volgt zal:
- een hooggeplaatst sein met cijferbak Geel 4 tonen indien het dwergsein een seinbeeld anders dan Rood of Geel Knipper toont
- een hooggeplaatst sein zonder cijferbak Geel tonen indien het dwergsein een seinbeeld anders dan Rood of Geel Knipper toont

Dit werkt als het goed is al op deze manier. Hoeft ook niks speciaals voor gedaan te worden.

Voor het vervangen van een seinbeeld Groen Knipper (+Cijfer) door Geel Cijfer is ook al mogelijk.
Hiervoor dient seinopvolging toegepast worden volgens de informatie op blad 2 van de Geavanceerde seinopvolging.
Op dit blad is overigens abusievelijk de forcering van Groen Knipper naar Geel 4 weggelaten. De huidige scripts voorzien hier wel in. Code #xUEE#

Voorbeelden in de afbeelding

rommy136

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2020, 18:47 »
Hoi,

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is het zo dat als de route naar het dwergsein ook een snelheidsbeperking van 40km/u is, dit gebruikelijk met groen knipper gebeurd. Inderdaad als die snelheidsbeperking er niet in zit dan komt er netjes geel 4 te voorschijn.
Moet ik in het sein dan geen 0WE en 0XE in vullen (als het dwergsein geel of groen is dan toont sein B geel 4)?

Mvg Rommy

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2020, 21:06 »
We hebben een tijdje terug enige communicatie per mail gehad over de situatie rondom Heerenveen.
Naar aanleiding van jouw opmerkingen, heb ik toen een en ander aangepast, wat me totaal ontschoten is.

Het is met de scripts voor versie 4 zo dat indien een hoog sein een cijferbak heeft, deze ALTIJD Geel 4 afgeeft als de rijweg naar een laaggeplaatst sein leidt. Hoef je niks voor te doen qua-opvolging

Een hoog sein zonder cijferbak met 40 op de link geconfigureerd is een uitzondering op deze regel.
Hier heb ik me heel in den beginne van het seinen pakket laten misleiden door een unieke situatie in Alkmaar.

Je hebt inmiddels de scripts voor v4 in beta vorm ontvangen.
Hoop dat je kunt nagaan of de situatie rondom Heerenveen nu correct nabootst.