Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Timer marker bij H-sein  (gelezen 726 keer)

henksmaak

• Newbie
  • *
Timer marker bij H-sein
« Gepost op: 11 januari 2020, 14:57 »
Goedemiddag,

Ik heb last van een vreemd fenomeen bij het instellen van een stop/door regeling bij het station Apeldoorn Osseveld. Voor het perron staat een L-sein (nr 860), en het sein vlak na het perron is een H-sein (nr 854), waarbij de inrijder van Apeldoorn (nr 72) het kritieke sein is. Dat werkt prima, totdat ik sein 854 een timer marker geef. In dit geval wordt het sein 860 geel en laat het L zien, in het echt is dit alleen geel, maar op zich is dat niet zo'n ramp. Het probleem is vooral dat zodra de timer is afgelopen en sein 854 uit de stand stop komt, deze geel + H toont. Sein 72 is dan ook echt rood, dus dat klopt. Echter is er geen reden voor dit sein om rood te tonen, en zodra je sein 854 passeert zal sein 72 dan ook alsnog naar veilig springen. De ATB geeft hierdoor na het passeren van sein 854 ongeveer een halve seconde 40 aan om daarna weer terug naar 130 te springen.

Als ik in hetzelfde scenario de timer marker weghaal is sein 854 gewoon, zoals verwacht, groen. Dit doet mij vermoeden dat er iets met de timer marker en het H-sein een probleem oplevert?

Alvast bedankt voor het meedenken,
Niels

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
Re: Timer marker bij H-sein
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2020, 21:22 »
Hallo Niels,

Herinner mij volgende week nog eens aan deze vraag.
Ben op dit moment namelijk niet in de gelegenheid om hier naar te kijken.
(Daniël , die jou ook helpt, weet me ook wel te benaderen )

Maar ik wil het zeker bekijken voor je

rommy136

• Global Moderator
  • Full Member
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2020, 21:44 »
Het klinkt een beetje of de timer die gebruikt wordt de sturing van sein 72 tegenhoudt, totdat je het voorgaande P-sein gepasseerd bent. Gebeurd dit ook als je dit P-sein 854 vervangt voor een bediend sein (B00) en verder het scenario opnieuw probeert te spelen?

Gewoon een vraagje. Heb wel eens eerder problemen gehad dat een (los) p-sein bepaalde sturingen tegenhoudt, toen heel veel tijd met TjoeTjoe mee bezig geweest.

Hoor het graag.

Mvg Rommy

henksmaak

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2020, 23:09 »
Met een B00 sein werkt het inderdaad wel. Kan dan als oplossing worden gebruikt mocht het echt een dermate diep probleem zijn dat het niet op te lossen valt terwijl het een P-sein blijft... Ik wacht af totdat TjoeTjoe tijd heeft gehad om ernaar te kijken :P . Zit toch relatief niet heel veel haast achter, moet ook nog op andere dingen wachten :)

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2020, 12:07 »
Onderzocht en opgelost. Het gegeven dat het hier om een P-sein ging was wel cruciaal voor een snelle oplossing.

Voor wat betreft dat sein 860 Geel + L toont ipv alleen Geel.
Voor de situaties welke ik heb kunnen bekijken, en dat zijn er best veel geweest,wordt er altijd Geel + L getoond indien het volgende sein Rood toont. Bijzonder dat dit voor Apdo dan weer zou afwijken

henksmaak

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2020, 12:13 »
Bedankt dat je ernaar gekeken hebt en fijn dat het dan ook is opgelost :D
Ik vind het zelf ook redelijk opvallend dat het sein geen L toont in dit geval, maar nogmaals op zich maakt het niet zo gek veel uit. Heb nog even nagekeken om er zeker van te zijn dat het zo is en zoals te zien op de bijgevoegde screenshot laat het sein toch echt alleen geel zien zonder L.... Zal wel weer een uitzondering op de regel zijn :)

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 18 januari 2020, 12:01 »
Uit welke cabinerit komt deze foto-still ?
Probeer nu samen met Daniël te achterhalen wat de reden zou kunnen zijn waarom dit voor deze situatie zo is.

henksmaak

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 18 januari 2020, 12:17 »
Ik kan die specifieke cabview zo snel niet vinden, echter is er hier ook een recente waarin het te zien is (rond 9.08)

FrankBouwhuis

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 18 januari 2020, 15:53 »
In het BVS (Bedieningsvoorschrift van Deventer (waar Apeldoorn onder valt) staat: "Voor goederentreinen van Deventer naar Apeldoorn RS wordt een "L" getoond nabij sein P860 (bij km 3.950) en een "H" nabij sein P854 (bij km 2.488) zolang sein 72 naar Apeldoorn het seinbeeld rood toont"

Aangezien het seinbeeld (sein P854) bij Apeldoorn Osseveld eerst Rood is zal sein P860 dus geen "L" tonen. In het laatste filmpje is dat mooi te zien, sein P860 toont Geel zonder "L" en als de trein aan het perron staat bij Apeldoorn Osseveld verandert het seinbeeld van P854 even naar Geel met "H" en vervolgens naar Groen omdat sein 72 uit de stand stop komt.

Een "L"  zal alleen vertoond worden als er ook een "H" wordt getoond. Doordat P854 rood is, en dus geen "H" toont zal dus P860 ook geen "L" tonen.

Dit alles heeft te maken met het feit dat sein P854 een stop-door schakeling heeft.

Over heeft sein P854 ook een mooie cijferbak.

Groeten,

Frank
« Laatst bewerkt op: 18 januari 2020, 16:42 door FrankBouwhuis »

FrankBouwhuis

• Newbie
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 18 januari 2020, 19:12 »
Hieronder een stuk uit het OS-blad voor Apeldoorn. Helemaal rechts boven zie je 860 staan. Dit is P-sein 860. Onder 860 zie je de mogelijke seinbeelden welke dit sein kan geven. Van boven naar beneden zie je:  R (Rood), GL (Geel), GR(L) (Groen met "L"), GR (Groen) en nog een keer GR (Groen). Volg je vervolgens de lijnen achter deze codes dan zie je wat het volgende seinbeeld is. Volg je GR(L) dan kom je uit bij P-sein 854 GL (H) dus Geel met  "H".
Oftewel sein 860 geeft alleen een  "L" bij een Groen seinbeeld, en niet bij Geel.