Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Vraag over de scenario timer marker  (gelezen 2797 keer)

renzemark

• Newbie
  • *
Re: Vraag over de scenario timer marker
« Reactie #10 Gepost op: 01 augustus 2018, 21:58 »
Ook ik heb dit gemerkt. Ging er van uit dat het komt doordat de trein zich al in het blok achter het STS bevindt bij de start van het scenario en de timer pas geactiveerd wordt als een trein het blok binnen komt. Wellicht heeft TjoeTjoe er iets aan in zijn speurtocht naar het probleem. Verder heel erg bedankt voor deze markers, het is er veel realistischer van geworden.

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: 02 augustus 2018, 13:23 »
Dit was een iets lastiger probleem dan voorzien.
Dacht het aanvankelijk snel opgelost te hebben, maar al snel bleek dat de oplossing het random wel deed en dan weer niet.
Het probleem zit hem voornamelijk in de volgorde waarop TS2018 de seinen opstart bij het begin van een scenario.
En "gelukkig" zit daar ook geen vast patroon in.
Dit eenmaal ondervangen, was ik er nog niet. Als zich nog een trein direct achter de 1e trein staat, ging het ook weer mis.

Eind goed al goed, na wat geknutsel lijkt het er nu op dat de Timer marker ook doet wat hij moet doen indien de trein zich bij start scenario voor het vertraagde sein bevindt.

Voordat ik de aanpassing definitief opneem in een patch plaats ik de gecorrigeerde scripts hier als bijlage.
De inhoud van deze zip plaatsen in de map "..\Assets\Coha Seinen\NLSeinen ".
Bestaande scripts overschrijven aub.

Ik hoor ook heel graag terug of het nu goed werkt en of er géén negatieve bij-effecten optreden

Bewerking:
De patch is nu officieel beschikbaar in de download sectie
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2018, 20:54 door TjoeTjoe »

Koplopermau

• Newbie
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 02 augustus 2018, 17:12 »
Ik heb even wat testen gedaan, en ik begin met het goede nieuws: De marker werkt nu wel bij stilstaande treinen!

Hij werkt wel een beetje vreemd. Nieuw geplaatste markers werken namelijk niet, en een volledige start van Train Simulator (en niet alleen het scenario) is benodigd.

Daarnaast heb ik gemerkt dat het nogal ingewikkeld is om een bestaande marker aan te passen. Het probleem is namelijk dat als ik een tijd aanpas van bijvoorbeeld 30 naar 100 seconden (voorbeeld), de scenario editor 'No changes to save.' roept en ik genoodzaakt ben om iets te veranderen in het scenario, zoals bijvoorbeeld een lege trein neerzetten en weer weghalen. Nu is dat geen groot probleem, maar het opslaan van wijzigingen in bestaande markers is dus een dingetje.

Daarnaast crasht TS nogal eens als ik zo'n marker aanpas en op play druk of terugkeer naar de editor. Ik weet niet of het ligt aan de marker of aan TS, maar het is wel vervelend. Ook zijn de markers onbetrouwbaar, of ik ben een paar keer vergeten opnieuw op te starten. Soms doen ze het wel, soms ook niet. Er is niet echt een pijl op te trekken. Na een paar keer herstarten werken ze meestal echter wel, dus ik neig naar het tweede.

Nog één ding wat ik een nadeel noem maar misschien scripttechisch niet mogelijk is: De scripts letten niet op de afspeeltijd van TS. Tijdens scenario testen spoel ik regelmatig het scenario door (CTRL SHIFT 5 met EnableAsyncKeys aan) maar de scripts letten hier niet op, die tellen gewoon in 'echte' tijd door. Of dit een nadeel of voordeel is is natuurlijk aan de gebruiker, ik noem het een nadeel. Grootste nadeel op dit moment is dus het vele opnieuw starten wat je moet doen. Gaat veel tijd zitten in het plaatsen van deze dingen.

Dan nog één verzoekje. De timer is leuk, maar is het ook mogelijk om een vaste timer variant te maken, welke op een bepaalde tijd in Train Simulator het sein veilig geeft? Zo kan ik dus gewoon op vertrektijd van een trein een sein veilig zetten (of ongeveer 30 seconden ervoor volgens de ARI) zonder dat ik me zorgen hoef te maken of de trein er is of niet. Jazeker, het geeft een stukje realisme weer dat het pas activeert op het moment dat een trein vertrekt, maar ik ben niet bereid om voor ieder station te gaan uitmeten en testen hoelang ik treinen moet laten wachten, als je begrijpt wat ik bedoel. :P

Groet,
Koplopermau
« Laatst bewerkt op: 02 augustus 2018, 17:19 door Koplopermau »

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: 02 augustus 2018, 18:15 »
Ik heb even wat testen gedaan, en ik begin met het goede nieuws: De marker werkt nu wel bij stilstaande treinen!

Dat is mooi

Hij werkt wel een beetje vreemd. Nieuw geplaatste markers werken namelijk niet, en een volledige start van Train Simulator (en niet alleen het scenario) is benodigd.

Ik weet niet precies hoe ik dit moet lezen, maar feit is dat als je de marker en er instellingen voor doet, je instellingen pas geactiveerd worden als je het scenario volledig verlaat (Quit) . Herstart met Restart werkt inderdaad niet, maar dat is een eigenschap van de simulatie zelf

Daarnaast heb ik gemerkt dat het nogal ingewikkeld is om een bestaande marker aan te passen. Het probleem is namelijk dat als ik een tijd aanpas van bijvoorbeeld 30 naar 100 seconden (voorbeeld), de scenario editor 'No changes to save.' roept en ik genoodzaakt ben om iets te veranderen in het scenario, zoals bijvoorbeeld een lege trein neerzetten en weer weghalen. Nu is dat geen groot probleem, maar het opslaan van wijzigingen in bestaande markers is dus een dingetje.

Dacht toch echt dat ik hier een opmerking over geplaatst heb in de handleiding.
Wijzigingen aan scenario markers worden, ook weer een eigenaardige eigenschap van de sim, niet opgemerkt als je niet even de link van de marker heen en weer beweegt nadat je de wijzigingen hebt aangebracht

Daarnaast crasht TS nogal eens als ik zo'n marker aanpas en op play druk of terugkeer naar de editor. Ik weet niet of het ligt aan de marker of aan TS, maar het is wel vervelend. Ook zijn de markers onbetrouwbaar, of ik ben een paar keer vergeten opnieuw op te starten. Soms doen ze het wel, soms ook niet. Er is niet echt een pijl op te trekken. Na een paar keer herstarten werken ze meestal echter wel, dus ik neig naar het tweede.

Crashes heb ik wat dit aangaat niet meegemaakt. Met de opmerking dat ik niet test in echte routes.
Waar ik tijdens het verhelpen van dit probleem vandaag tegen aanliep was dat vooral bij eerste start van een scenario de marker het niet (goed) deed. Nou ja, de marker wel, alleen het sein wat er wat mee moet doen niet.
Pas na een Restart van het scenario, dus zonder er echt geheel uit te gaan, werkte het wel.
Als dit probleem zich onder bepaalde omstandigheden zich voor blijft doen, dan hoor ik dat graag.

Nog één ding wat ik een nadeel noem maar misschien scripttechisch niet mogelijk is: De scripts letten niet op de afspeeltijd van TS. Tijdens scenario testen spoel ik regelmatig het scenario door (CTRL SHIFT 5 met EnableAsyncKeys aan) maar de scripts letten hier niet op, die tellen gewoon in 'echte' tijd door. Of dit een nadeel of voordeel is is natuurlijk aan de gebruiker, ik noem het een nadeel. Grootste nadeel op dit moment is dus het vele opnieuw starten wat je moet doen. Gaat veel tijd zitten in het plaatsen van deze dingen.

Daar is niks aan te doen.

Dan nog één verzoekje. De timer is leuk, maar is het ook mogelijk om een vaste timer variant te maken, welke op een bepaalde tijd in Train Simulator het sein veilig geeft? Zo kan ik dus gewoon op vertrektijd van een trein een sein veilig zetten (of ongeveer 30 seconden ervoor volgens de ARI) zonder dat ik me zorgen hoef te maken of de trein er is of niet. Jazeker, het geeft een stukje realisme weer dat het pas activeert op het moment dat een trein vertrekt, maar ik ben niet bereid om voor ieder station te gaan uitmeten en testen hoelang ik treinen moet laten wachten, als je begrijpt wat ik bedoel. :P

Dat is mogelijk. Iets voor de toekomst.
Laten we zeggen als het regenseizoen aanbreekt om het zomaar te zeggen.

remko

• Newbie
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 02 augustus 2018, 19:49 »
Ik kan bevestigen dat de patch bij mij ook het probleem heeft opgelost! :D

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #15 Gepost op: 02 augustus 2018, 21:02 »
Ik kan bevestigen dat de patch bij mij ook het probleem heeft opgelost! :D

Dank voor de terugmelding

remko

• Newbie
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 06 augustus 2018, 10:01 »
Over regenseizoen gesproken :P
Een koppeling tussen sein en overweg erachter zou fantastisch zijn.
Sein groen, overweg gaat dicht bij aankomende trein (IC).
Sein rood, overweg blijft open (Sprinter/stoptrein).
Sein wordt geel of groen na rood met trein wachtend, eerst gaat de overweg dicht en daarna verspringt het sein.
Heel handig bij bijvoorbeeld stations.

Conner

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #17 Gepost op: 06 augustus 2018, 10:58 »
Slecht nieuws zal nooit werken helaas, is een tekortkoming van Ts.  ;)

8) Conner.
Wist je dat als je onder een plaatje op de link van het plaatje drukt, vaak veel meer details kunt bekijken. Bezoek ook onze Youtube site via https://www.youtube.com/1973conner

remko

• Newbie
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 06 augustus 2018, 15:36 »
 :-\
Het zal vast niet simpel zijn en ik weet niet wat de tekortkoming van TS zou zijn, maar als met een marker een sein beïnvloed kan worden dan moet dat ook met een overweg kunnen lijkt me.
Is een timer die de overweg open houdt tot de timer verloopt bijvoorbeeld een optie?

Het geschetste scenario zou dan met 2 markers bewerkstelligd kunnen worden:
  • Timer marker voor het sein welke nu reeds bestaat
  • Timer marker voor de overweg welke dan nog te maken is

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #19 Gepost op: 06 augustus 2018, 17:30 »
Remko,

Wat Conner zegt is echt zo. De overwegen zijn NIET met trucjes te beïnvloeden.
Als dat wel zo zou zijn hadden niet alleen wij als Coha.nl team, maar zeker ook onze collega’s in Duitsland hier iets voor bedacht.

Het is jammer maar helaas.