Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Vraag over de scenario timer marker  (gelezen 1237 keer)

Koplopermau

• Newbie
  • *
Vraag over de scenario timer marker
« Gepost op: 31 juli 2018, 16:56 »
Hallo allemaal,

Een vraagje over de COHA Timer Markers voor gebruik in scenario's.

Ik heb de volgende marker geplaatst:

De marker staat achter het sein (dit heb ik gecontroleerd in de route editor!) en voor het rode driehoekje van de wissel verderop. Ik gebruik de code #ST1#SD30# voor het sein (eerste trein die een rijweg krijgt moet 30 seconden wachten), het sein blijft echter permanent rood tonen.

Wat doe ik verkeerd? Om een beeld te scheppen: Dit is station Zwolle in 'De IJssellijn v1.7', en de spelerstrein start enkele meters voor het sein. Het scenario start dus voor het sein. Misschien dat dit ermee te maken heeft? Iemand die mij kan helpen? :)

Groet,
Koplopermau

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
Re: Vraag over de scenario timer marker
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2018, 17:08 »
Volgens mij staat in de handleiding dat deze marker VOOR de basis-link moet liggen, toch?

Toegegeven, in de tekst staat “achter”.
Zoals het in de schematische voorstelling staat , is de manier waarop het zou moeten werken

Koplopermau

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2018, 17:12 »
Ben ik nu gek, is het nu voor of achter. ;)

Alle eerlijkheid gebied me te zeggen dat achter het sein me logischer lijkt.\

EDIT: een snelle test later en het sein toont onmiddellijk groen als ik het VOOR het hoofdsein plaats (voor de basislink). Dat lijkt mij dus onjuist.  8)

Groet,
Koplopermau

remko

• Newbie
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2018, 17:36 »
Ik heb exact hetzelfde probleem.
Het scenario start op een kopstation en de marker ligt achter (voorbij) het sein aan het eind van het perron.
Ook bij mij blijft het sein eindeloos op rood.
Tevens getest op het spoor ernaast met AI en ook die blijft rood.

Het enige verschil is dat ik in de eigenschappen van de marker het linker vakje heb ingevuld ipv het rechter vakje zoals Koplopermau. In de handleiding heb ik niet kunnen vinden in welke van de 2 het zou moeten staan.

OwinR

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2018, 17:42 »
Ook hier hetzelfde probleem.Trein staat op een kopstation, link ligt achter het sein en voor de rode driehoek (dus zou volgens handleiding goed moeten liggen). Informatie staat in het rechter venster, inclusief afstand, omdat misschien dit iets uit zou maken omdat de trein nog niet heeft bewogen, maar helaas.

Owin

Koplopermau

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2018, 17:49 »
Het moet geloof ik in het rechtervakje, want daar moet de informatie van bijvoorbeeld seinopvolging ook in geplaatst worden. Ik neem dus aan dat het daarin moet. Wellicht ten overvloede, maar bij mij gaat het om de start van het scenario waar ik het sein op rood wil houden tot ongeveer 30 seconden voor vertrektijd. Ook de afstand variable heb ik gebruikt maar had geen duidelijk resultaat (sein blijft rood).

Groet,
Koplopermau

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #6 Gepost op: 31 juli 2018, 18:56 »
Zal een en ander gaan onderzoeken.
Kom er op terug.

jesitim

• Newbie
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 31 juli 2018, 19:08 »
Als de trein moet wachten voor sein B dan zal deze timer pas beginnen met tellen vanaf de trein sein A aanrijdt. Dat heb ik steeds ondervonden wanneer ik met de timers speelde.

Uit de handleiding (pg 178, 1e insteloptie)
Citaat
Trein nummer X welke een rijweg krijgt naar het lichtsein, activeert de timer
functie van het lichtsein. Het lichtsein blijft op Rood totdat de trein zich in het blok
voor het sein bevindt.

Ik vermoed dus dat het ook enkel werkt indien je een sectie hebt met inritsein en uitritsein en dat het dus niet werkt op kopsporen.

Koplopermau

• Newbie
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 31 juli 2018, 19:32 »
Definieer aanrijden. Is zich bevinden in het blok voldoende of moet je echt komen aanrijden en de marker activeren (bijvoorbeeld afstand X van marker Y zijn om de afstandtimer te activeren)?

Het gaat hier overigens niet om een kopspoor, maar om een perronspoor waar het scenario initialiseert. Je rijdt dus niet als het scenario start. De marker staat daar gewoon. De trein staat daar gewoon. Het sein blijft rood en moet dat 90 seconden blijven (bovenstaande 30 was voor testen, anders moest ik steeds lang wachten), maar het principe blijft hetzelfde. Ik heb ook getest met afstand. Heb de afstand op 100m gezet (de trein bevond zich ongeveer 30-50m van de marker) en heb 30 seconden gewacht. Niks. Als ik op de overzichtskaart kijk, is er wel gewoon een pad ingelegd naar waar ik wezen moet (ri. Wijhe en Olst).

Als de markers daadwerkelijk activatie nodig hebben door middel van interactie met de trein (of het seinblok waar de marker op werkt) zou dat een hoop verklaren. Wat ik hier probeer is het vertrek van de trein te vertragen omdat je ongeveer 2 minuutjes staat op Zwolle voordat je daadwerkelijk vertrekt.

Groet,
Koplopermau

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #9 Gepost op: 31 juli 2018, 20:21 »
Hetgeen Jestim zegt klopt:
Zolang de trein zich een blok voor het sein dat eventjes op Rood gehouden moet worden, lijkt alles goed te gaan.

Het probleem zit hem echt in het zich bevinden van een trein welke zich direct voor een vertraagd sein bevindt bij de start van een scenario.

Heb een en ander bekeken: de scenario marker moet achter de basislink liggen zoals ik het nu zie.
Er gaat ergens iets mis ten tijde van het starten van het scenario.
Hoef de komende weken niet naar de kapper denk ik. Trek mijn haren er zelf wel uit  :-\