Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Belgische Seinen  (gelezen 6352 keer)

GertMeering

• Jr. Member
  • **
Re: Belgische Seinen
« Reactie #10 Gepost op: 04 juli 2018, 18:00 »
Om maar niet te veel uit dit topic te gaan nog even snel dit , ik hoop dat er inderdaad ook nog eens mooie treinen komen zoals de AM75 ... ik heb er foto's van compleet dus , als je iemand weet ?? :P

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #11 Gepost op: 04 juli 2018, 23:34 »
Hier kan ik als Belg zeker gelukkig van worden! Ziet er alvast zeer netjes uit!
Ik ben machinist in België en indien nodig wil ik jullie zeker helpen mocht je met vragen zitten :)

We hebben van Gert heel veel nuttig beeldmateriaal mogen ontvangen waarvoor onze dank erg groot is.
Maar we kunnen er niet genoeg van hebben om het zo maar te zeggen:

Wat een mooie aanvulling zou kunnen zijn is goede beelden van en met verschillende (detail)aanzichten:
- grote seinen langs de volle baan
- verwittigingsseinen (in NL: voorseinen) met de gele kenmerkplaten/identificatiebord
- herhalers (in NL: herhaalseinen)
- kleine stopseinen (de uitvoering met de drie wittelampen en violet/geel
- vereenvoudigd lichtstopsein (rood/geel en laag of hoog opgesteld, meestal in goederenbundels)

Wat voor ons ook een dringende vraag is waar we eigenlijk wel snel antwoord op willen weten is waar en wanneer ..
- een sein een kokarde of overschrijdingskroontje zal dragen (dus een bestendig permissief sein)? Alleen op de volle baan? En hebben kunnen dergelijke seinen NOOIT het seinbeeld Rood-Wit tonen (Open voor KB)?
- een sein als intermitterend permissief sein , dus met overschrijdingslicht, wordt uitgevoerd. En waar? En in welke gevallen zal dit overschrijdingslicht oplichten? Gebeurd dat veel of alleen bij verstoring van het sein?

Waar kunnen de seinbeelden Root-Wit getoond worden of anders gezegd, wanneer is de witte lamp voor dit seinbeeld wel of niet aanwezig? Is dit alleen het geval rondom emplacementen, bijv stations.
(ik weet dat de Noord-Zuid lijn een bijzonderheid is, dus deze even buiten beschouwing laten)

We zijn nu druk bezig om het bovenpaneel voor de combinatie keper/doodlopend spoor + aankondiging snelheidsbeperking compleet te krijgen en natuurlijk werkend conform het voorbeeld.

De keper/doodlopend spoor -deel hebben we al werkend: is ook heel leuk. Afhankelijk van wat men instelt op het sein zal óf alleen de keper óf alleen het doodlopend spoor-symbool óf beiden getoond worden. Uiteraard in zowel Uit-toestand als Aan-toestand. Scheelt ons heel veel werk om de drie mogelijke uitvoeringen (keper , doodlopend spoor of keper+doodlopend spoor) te realiseren.

Hetzelfde gaan we proberen te realiseren voor de bakken met de snelheidsaanduiding , dus aankondiging snelheidsbeperking (in bovenpaneel) als ook snelheidsbeperking aan het sein (onderpaneel).
Als dat lukt, dan is elk type snelheidsbak te realiseren (bijv. een bak met 4 + 6 of een bak met 8, 10, 11 + 12).
Scheelt ons heel veel tijd, we hoeven immers niet allerlei verschillende uitvoeringen te maken, en uiteindelijk beperkt dit ook de hoeveelheid sein-objecten in de route editor. Dus ook makkelijker voor de routebouwer.
Is een hele uitdaging om het voor elkaar te krijgen, zowel aan object-bouw-zijde als aan script-zijde, maar we gaan ervoor  :)

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #12 Gepost op: 05 juli 2018, 16:26 »
De keper/doodlopend spoor -deel hebben we al werkend: is ook heel leuk. Afhankelijk van wat men instelt op het sein zal óf alleen de keper óf alleen het doodlopend spoor-symbool óf beiden getoond worden. Uiteraard in zowel Uit-toestand als Aan-toestand. .....

Inmiddels via PM's de nodige tekst en uitleg met betrekking tot mijn vragen ontvangen, waarvoor hartelijk dank.

De tekst over de werking van het keper-paneel - voor het gemak zo maar noemend - schijnt enige verwarring te scheppen.
Daarom maar wat plaatjes welke hopelijk duidelijkheid scheppen.

Het eerste beeld (configuraties) toont wat het keper-paneel doet afhankelijk van wat men instelt op het sein.

• Stelt men op géén enkele link iets in, dan zal het keper-paneel een bak zijn met een "blindplaat" (zonde van het geld)
  • Stelt men op één of meerdere links in dat voor die link de keper getoond moet worden, dan zal alleen de gedoofde toestand van de keper op het paneel getoond worden én gaan branden wanneer dat mag en nodig is
  • Stelt men op één of meerdere links in dat voor die link het doodlopend spoor beeld getoond moet worden, dan zal alleen de gedoofde toestand van het doodlopend spoor beeld op het paneel getoond worden én gaan branden wanneer dat mag en nodig is
  • Stelt men men op één of meerdere links in dat voor die link de keper getoond moet worden EN op één of meerdere links in dat voor die link het doodlopend spoor beeld getoond moet worden, dan zal zowel de gedoofde toestand van de keper als die van het doodlopend spoor beeld op het paneel getoond worden én gaan branden wanneer dat mag en nodig is. Het seinbeeld wat niet actief is, blijft in gedoofde vorm zichtbaar op de bak

BELANGRIJK: Per link (richting) is maar één seinbeeld in te stellen : óf Niets óf Keper óf Doodlopen spoor

Het tweede plaatje verduidelijkt dit hopelijk met wat voorbeelden van seinbeelden icm het bovenpaneel

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #13 Gepost op: 07 juli 2018, 11:57 »
We zijn nu druk bezig met het bovenpaneel waarin zowel de keper/doodspoor aanduiding als de aankondiging snelheidsbeperking in voorkomt.

OPROEP:
We zijn op zoek naar goede foto's van snelheidsaanduidingen 7, 8, 10, 11 en 13.
We weten inmiddels dat deze snelheidsbeperkingen voornamelijk op de onderpanelen voorkomen,
maar helaas hebben we daar nog geen goede foto's van.
Wie kan en wil ons hieraan helpen.

Conner

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #14 Gepost op: 07 juli 2018, 19:18 »
Intussen gaan we verder met nog een cijferbord.  :P

8) Conner.
Wist je dat als je onder een plaatje op de link van het plaatje drukt, vaak veel meer details kunt bekijken. Bezoek ook onze Youtube site via https://www.youtube.com/1973conner

Piussi

• Newbie
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 07 juli 2018, 19:39 »
Ziet er goed uit! :D

GertMeering

• Jr. Member
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 07 juli 2018, 21:32 »
Is dat niet gewoon het zelfde als op snelheidsborden ?
Ik ga binnenkort weer voor een lang weekend heen om foto's te prikken , geef even aan anders wat je / jullie nog nodig zijn.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2018, 21:56 door GertMeering »

Conner

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #17 Gepost op: 07 juli 2018, 22:15 »
Nee dus, intussen hebben we er een hele slechte foto van gevonden.

8) Conner.
Wist je dat als je onder een plaatje op de link van het plaatje drukt, vaak veel meer details kunt bekijken. Bezoek ook onze Youtube site via https://www.youtube.com/1973conner

GertMeering

• Jr. Member
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 07 juli 2018, 22:46 »
Okay en van wanneer is die foto ;) ?..Er is intussen wel wat verandert kwa cijfers.Zijn ook niet echt seinbeelden die je zo even tegen komt om op de foto te zetten denk ik , ik ga naar Brugge binnenkort ... misschien dat ik wat tegen kom.
En als dat te lang duurt of je krijgt sneller resultaat dan hoor ik het wel.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2018, 22:52 door GertMeering »

GertMeering

• Jr. Member
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 07 juli 2018, 23:41 »
Deze ook niet vergeten ???...Vlak voor Leuven waar genomen.