Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Verkorte secties  (gelezen 603 keer)

mitch93

• Newbie
  • *
Verkorte secties
« Gepost op: 12 april 2018, 20:50 »
Beste,

ik heb een vraag. Ik speel al geruime tijd met geavanceerde seinbeelden en ik kwam op een punt aan waarin niet weet of de opvolging op zichzelf mag.

Baanvaksnelheid is overal 140

Normaal is de opvolging gezien vanaf het rode sein: Rood-Geel-GeelK4-G13. Dit is in normale toestand, rechtdoor dus.

Nu is er in dit seinen complex een wisselcomplex tussen gekomen waarin niet de bovenstaande 4 seinen samen werken, maar nu in totaal 6 seinen samen werken.

Voor de afbuigende stand is het volgende gaande (zie screenshot):
Rood-Geel-GeelK4-Geel13-KGroen13-Geel13. En om deze situatie gaat het dus. Mag dit aldus het reglement?

Mitchell

ps dit is voor mij een testroute.

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
Re: Verkorte secties
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2018, 13:05 »
Mitchell,

het snelle antwoord is dat deze seinopvolging niet onrealistisch is.

Echter, of het op deze manier toegepast wordt is afhankelijk van waar het seinbeeld Groen Knipper 13 weer opgeheven wordt middels een baanvaksnelheidsbord (14) of een seinbeeld Groen.

1. Redelijk direct na het wissel en op redelijk ruime afstand van het eerstvolgende sein staat een baanvaksnelheidsbord 14:
In dat geval zal de machinist na volledige passage van het snelheidsbord mogen versnellen naar 140 km/h.
Het seinbeeld Geel 13 bij het eerstvolgende sein is dan het toe te passen seinbeeld voor de opvolging welke jij schetst.

2. Direct voor het eerstvolgende sein staat een baanvaksnelheidsbord 14:
In deze situatie zal dit eerstvolgende sein Groen Knipper 13 tonen, om aan te geven dat de bij het wissel opgelegde snelheidsbeperking van 130 km/h gehandhaafd dient te worden.
Een en ander conform een vergelijkbare praktijk-situatie bij een uitrij-sein bij Amersfoort ri Vathorst

3. Na het eerstvolgende sein staat een baanvaksnelheidsbord 14:
Even los van of dit in de praktijk ├╝berhaupt wel voor komt, zal het eerstvolgende sein Geel 13 moeten tonen volgens de door jou geschetste opvolging.

Dus het juiste antwoord ligt verborgen in welk van de drie situaties van toepassing is.
De seinopvolging Geel 4 Knipper -> Groen Knipper 13 voor situatie 2 is momenteel nog niet mogelijk.
Zodra de volgende versie van het seinen pakket verschijnt zal dat wel het geval zijn

mitch93

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2018, 19:14 »
"niet onrealistisch"
Dus realistisch ::)?

1. Redelijk direct na het wissel en op redelijk ruime afstand van het eerstvolgende sein staat een baanvaksnelheidsbord 14:
In dat geval zal de machinist na volledige passage van het snelheidsbord mogen versnellen naar 140 km/h.
Het seinbeeld Geel 13 bij het eerstvolgende sein is dan het toe te passen seinbeeld voor de opvolging welke jij schetst.
Ik zal de situatie wat verder beschrijven gezien dit toch wel een apart stuk spoor is:
De snelheid is zoals gezegd 140km/u, over een stuk spoor van om en nabij 10-15km. Omdat ik een natuurlijke spreiding wil hebben tussen de treinen als ze tekort op elkaar zitten heb ik dus Rood-Geel-Geelk4-Geel13 in het leven geroepen (ik negeer hier het feit dat TS er niets om geeft).

De door jou beschreven situatie, wat ik in gedachte heb, is voor mij prima na te bootsen. Ik zal dan wel een aantal secties moeten verplaatsen, puur een alleen vanwege het feit dat het eerst volgende sein na het wisselcomplex er 350-400m vanaf staat  ::).

De seinopvolging Geel 4 Knipper -> Groen Knipper 13 voor situatie 2 is momenteel nog niet mogelijk.
Zodra de volgende versie van het seinen pakket verschijnt zal dat wel het geval zijn
Dan wordt de situatie, als ik em goed begrijp dan in afbuigende stand:
Rood-Geel-GeelK4-KGroen13-Geel13

En in normale stand:
Rood-Geel-GeelK4-Geel13

Mitchell

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 13 april 2018, 21:39 »
Laat ik de situaties welke ik in mijn vorige reactie heb beschreven dan maar met plaatjes verduidelijken.

Dan wordt de situatie, als ik em goed begrijp dan in afbuigende stand:
Rood-Geel-GeelK4-KGroen13-Geel13

En in normale stand:
Rood-Geel-GeelK4-Geel13
Nee dus.
De normale stand van het wissel (rechtdoor) is hier helemaal niet relevant. Dan is er namelijk sprake van een andere rijweg, welke totaal niets te maken heeft met de seinbeelden voorafgaand aan het stoptonend sein in de rijweg waarbij het wissel afbuigend ligt.

Indien het wissel afbuigend ligt, toont het sein A dus normaliter Groen Knipper 13.
Alles wat daarna qua-seinopvolging plaats kan vinden is afhankelijk van de drie geschetste situaties.

Het enige wat ik met mijn slot-opmerking met betrekking tot situatie 2 wilde zeggen is dat de scripts op dit moment de opvolging Geel 4 Knipper (C) -> Groen Knipper 13 (B) nog niet ondersteunen.
Ofwel, situatie 2 is op dit moment nog niet in TS te realiseren. Na de update dus wel.

mitch93

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 13 april 2018, 22:41 »
Ah ja, beeld zegt meer dan woorden. Ik zal in deze situatie 1 aanhouden.

Dat ene bordje 14 maakt hierin het verschil bij wat ik in gedachte had en wat realistisch is of zou kunnen zijn. En laat dat bordje nou precies iets zijn wat ik vergeten ben ::).

Gracias TjoeTjoe voor de opheldering ;D

Mitchell