Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Volgende update Nederlandse seinen pakket van start !  (gelezen 4277 keer)

Conner

• Administrator
  • Hero Member
Re: Volgende update Nederlandse seinen pakket van start !
« Reactie #60 Gepost op: 24 maart 2018, 12:44 »
Mooi, mooier, mooist.  :-X

8) Conner.
Wist je dat als je onder een plaatje op de link van het plaatje drukt, vaak veel meer details kunt bekijken. Bezoek ook onze Youtube site via https://www.youtube.com/1973conner

mkasthijs

• Full Member
« Reactie #61 Gepost op: 24 maart 2018, 15:40 »
Goed bezig hoor :)
Heel fraai :)

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #62 Gepost op: 24 maart 2018, 17:10 »
Goed bezig hoor :)
Heel fraai :)

Dank voor het compliment namens het gehele team  :)

Daniël Schreurs

• Newbie
  • *
  • Routebouwer ZwEnZwoKa
« Reactie #63 Gepost op: 24 maart 2018, 21:11 »
Mooi mooi!! Volgende week komen er nog foto's als er zich een kans voordoet!
Groet van

Daniël

Joopiejj

• Jr. Member
  • **
« Reactie #64 Gepost op: 25 maart 2018, 20:21 »
Kunnen jullie een toelichting geven van deze seinen? Ik ben namelijk niet bekend met deze rare jongens ;D

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #65 Gepost op: 26 maart 2018, 15:36 »
Kunnen jullie een toelichting geven van deze seinen? Ik ben namelijk niet bekend met deze rare jongens ;D

Ja hoor, dat kunnen wij.
De seinen met de blauwe lichten zijn de zogenaamde "stopplaatsseinen".

In het seinenboek staat de functie hiervan als volgt omschreven:
Aanduiding van de plaats waar de voorzijde van een trein tot stilstand moet komen voor een goede dienstuitvoering.Geldt alleen voor bestuurders van treinen bestemd voor het vervoer van personen.

Waar het feitelijke op neer komt is dat de treindienstleider deze lampen inschakelt als gewenst is dat een trein met de voorzijde bij dit sein stopt om de passagiers vervolgens in- en uit te laten stappen. Op dat moment gelden de treinlengteborden niet meer.

De stoppplaatsseinen worden naar mijn weten alleen gebruikt bij Internationale treinen.
Je moet het zien als klanten-service voor de reizigers. Je zou maar helemaal naar het einde van het perron moeten lopen, omdat het rijtuig waarin jij je zitplaats hebt gereserveerd daar staat.  :)

Deze stoppplaatsseinen zijn onder andere te vinden op Amsterdam Centraal en Hengelo.
In Hengelo staan ze nog wel, maar zijn buiten dienst genomen.
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2018, 15:38 door TjoeTjoe »

Erwin d V

• Jr. Member
  • **
« Reactie #66 Gepost op: 26 maart 2018, 17:04 »
Ik heb nog wel een scripting idee:
Wanneer een laag sein een hoog sein aankondigt dat een lagere snelheid toont dan de borden aangeven.... zal het lage sein Geel tonen.

Dan ben ik erg snel klaar, want zo werkt het al in de scripts.
Mooi, top (had het ook nog niet uitgeprobeerd trouwens, had ik misschien wel moeten doen...)

..... Hierbij moest vlak voor  Den Haag Laan van NOI doorgewisseld worden van spoor 1 of 2 naar spoor 3 of 4 (voor het gemak de spoornummers van Laan van NOI) ....... Vandaar dat in deze situatie het lage sein altijd Geel toonde. Want dan mag het niet, en reed je niet te snel voor de wissels.
Tja, naar mijn persoonlijke mening is dit naar mijn mening toch verkeerd gebruik van seinbeelden.

Nu is die tekst natuurlijk technisch niet helemaal correct, want na seinbeeld Geel kan ook Geel Knipper volgen.

Maar nu komt het:
In de door jou beschreven situatie wordt het seinbeeld Geel Laag dus ook gebruikt om Groen Knipper aan te kondigen.
.........Dus in het voorbeeld dat jij schetst, zijn er dus rijwegen geweest waarbij verwachtingspatronen een rol hadden meespelen.
Een extra hoog sein met cijferbakje 4 ter hoogte van het snelheidsbord 6 tussen Den Haag Centraal en Laan van NOI had dus op zijn plaats geweest en had elke mogelijk gevaar van onduidelijkheid weg kunnen nemen.
Dure oplossing? Ja. Maar welk consequenter.

Mijn bescheiden mening  :)
Dan zou het eenvoudiger zijn geweest om de betreffende lage uitrijseinen te vervangen door hoge seinen met een cijferbak. Ik denk dat men bij het ontwerp dacht dat het maar een enkele keer zou gebeuren, en men de kans op het verwachtingspatroon verwaarloosde. Bij mijn weten is op het door mij beschreven situatie geen ongeluk gebeurd zoals door jou beschreven.

Nu weer on-topic ;D: Los hangende voorseinen voor op een seinbrug te plaatsen, gaan die ook nog komen? Ik ben zelf bezig met route gebaseerd zo rond 1985 van Zwolle naar Groningen en Kampen, daar komen seinbruggen in voor met loshangende hoofd- en voorseinen. Tussen onder andere Groningen en Haren staan (of stond, kan soms snel veranderen in Nederland...) zulke seinbruggen. En er is nog iemand bezig met deze route in de huidige tijd ;)

Conner

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #67 Gepost op: 31 maart 2018, 12:36 »
Vanaf vandaag gaan we lasergamen in Ts218.  ;D

8) Conner
Wist je dat als je onder een plaatje op de link van het plaatje drukt, vaak veel meer details kunt bekijken. Bezoek ook onze Youtube site via https://www.youtube.com/1973conner

mkasthijs

• Full Member
« Reactie #68 Gepost op: 31 maart 2018, 14:16 »
What the hell on earth is dat dan?!  ??? ???

Conner

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #69 Gepost op: 31 maart 2018, 14:53 »
@mkasthijs, dit zijn palen die het sein blok op veilig kunnen zetten en die een machinist moet aanstralen met een laser om het sein veilig te krijgen.

Als we dan toch aan het lasergamen zijn gooi ik er meteen maar weer een paar facultieve stopborden tegenaan zodat de treintjes toch moeten stoppen om de opdracht uit te voeren.  ;D

8) Conner