Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Volgende update Nederlandse seinen pakket van start !  (gelezen 4499 keer)

OwinR

• Newbie
  • *
Re: Volgende update Nederlandse seinen pakket van start !
« Reactie #50 Gepost op: 20 maart 2018, 09:08 »
Ik vroeg mij af of het misschien mogelijk is om zo'n los schildje te maken zoals op de afbeelding te zien is. Hierdoor is het vertreksein beter zichtbaavoor de condecteur. Ze zijn in ieder geval in Nijmegen te vinden.

Groetjes Owin

Conner

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #51 Gepost op: 20 maart 2018, 21:23 »
Hoi OwinR,

Alles is mogelijk, maar....

Van zo'n summier plaatje gaan wij geen objecten leveren. Je ziet wat het een voor een discussie oplevert op de portaalhouder van Utrecht. Niet dat ze geen gelijk hebben en ze denken goed mee wat positief is maar het is gewoon moeilijk schatten hoe groot iets is en hoe het er uiteindelijk moet gaan uitzien. Mijn inzien is dit niet makkelijk op te lossen met alleen een schildje. Wil je zoiets toch hebben. Ga er fotograferen van alle kanten en vraag je af is er al een serieuze poging en of bestaat er al een route die dit vertreksein echt nodig heeft.

Bedankt voor je aanvraag.

8) Conner.
Wist je dat als je onder een plaatje op de link van het plaatje drukt, vaak veel meer details kunt bekijken. Bezoek ook onze Youtube site via https://www.youtube.com/1973conner

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #52 Gepost op: 20 maart 2018, 22:44 »
Ik heb nog wel een scripting idee:
Wanneer een laag sein een hoog sein aankondigt dat een lagere snelheid toont dan de borden aangeven (Groen knipper ipv Groen) en achter dat lage sein staat een bord waar de snelheid verhoogt mag worden, zal het lage sein Geel tonen.
Deze situatie deed (doet) zich voor tussen Den Haag Centraal en Den Haag Laan van NOI.

Dan ben ik erg snel klaar, want zo werkt het al in de scripts.
Uitgangspunt is dat een seinbeeld Groen Knipper (+cijfer) vooraf gegaan wordt door een seinbeeld Geel Cijfer.
Als het sein dat voorafgaat een cijferbak mocht ontberen, dan zal dat betreffende sein gewoon Geel tonen.
Ook een dwergsein dus. Dit alles mede in het kader van "hufterproof maken.
Ja, ik weet dat er uitzonderingen zijn op deze regel, maar dat kan alleen in combinatie met snelheidsborden.
Voor die gevallen komt de geavanceerde seinopvolging om de hoek kijken.

..... Hierbij moest vlak voor  Den Haag Laan van NOI doorgewisseld worden van spoor 1 of 2 naar spoor 3 of 4 (voor het gemak de spoornummers van Laan van NOI) ....... Vandaar dat in deze situatie het lage sein altijd Geel toonde. Want dan mag het niet, en reed je niet te snel voor de wissels.
Tja, naar mijn persoonlijke mening is dit naar mijn mening toch verkeerd gebruik van seinbeelden.
Het seinenboek geeft een hele duidelijk beschrijving van de betekenis van het seinbeeld Geel:
Snelheid begrenzen tot 40 km/h en afhankelijk van zicht en beremming met een zodanige snelheid verder te rijden om voor het eerstvolgende sein, dat stoppen gebiedt, te kunnen stoppen

Nu is die tekst natuurlijk technisch niet helemaal correct, want na seinbeeld Geel kan ook Geel Knipper volgen.

Maar nu komt het:
In de door jou beschreven situatie wordt het seinbeeld Geel Laag dus ook gebruikt om Groen Knipper aan te kondigen.
Uit jouw verhaal lees ik ook dat je als je wist dat je naar de werkplaats in Leidschendam, moest deze seinopvolging kon verwachten. En dan komt de term "verwachtingspatroon" om de hoek kijken.
Je weet dat je naar wpl Leidschendam gaat, je weet bij vertrek uit Den Haag Centraal dat je dan met Geel eruit gaat om vervolgens Groen Knipper tegen te komen. Maar dat kan dus net zo goed Rood zijn (daar waar in basis Geel voor bedoeld is).

Ver gezocht? Nee, zeker niet. 99 van de 100 keer kwam de trein met eindpunt Tilburg West (tegenwoordig Tilburg Uni) binnen met de opvolging Geel -> Geel Knipper voor na uitstappen reizigers keren op kopspoor. Behalve die ene keer.
Toen was het Geel -> Rood, echter op basis van verwachtingspatroon daar overheen gekeken door de mcn.
Gevolg: twee treinen neus aan neus, gelukkig zonder grote gevolgen.

Dus in het voorbeeld dat jij schetst, zijn er dus rijwegen geweest waarbij verwachtingspatronen een rol hadden meespelen.
Een extra hoog sein met cijferbakje 4 ter hoogte van het snelheidsbord 6 tussen Den Haag Centraal en Laan van NOI had dus op zijn plaats geweest en had elke mogelijk gevaar van onduidelijkheid weg kunnen nemen.
Dure oplossing? Ja. Maar welk consequenter.

Mijn bescheiden mening  :)

Ik weet niet of dit al was gescript in de v2.0, ik vind dit niet terug in handleiding, vandaar dit idee  ;)
Staat inderdaad niet in de handleiding. Zal er over nadenken om het toe te voegen, echter een dergelijke situatie is denk ik erg uitzonderlijk. Maar het werkt in ieder geval zoals het zou moeten werken

Conner

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #53 Gepost op: 21 maart 2018, 00:03 »
Iedereen is weg, dan het volgende. We wilde meer variatie van de AYCijferbakken hebben. Nou ze zijn in Ts2018 aangekomen.

Van links naar rechts.

13    4    4-13    6    6-8

8) Conner.       
Wist je dat als je onder een plaatje op de link van het plaatje drukt, vaak veel meer details kunt bekijken. Bezoek ook onze Youtube site via https://www.youtube.com/1973conner

Conner

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #54 Gepost op: 21 maart 2018, 00:09 »
Zijn we weer,  :P

Intussen is de Portaalsein houder Utrecht ook weer klaar.  ;)

8) Conner.

Conner

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #55 Gepost op: 21 maart 2018, 22:06 »
En als we dan weer een batterij aan AYCFB seinen aan het bakken zijn, meteen ook maar even nog wat configuraties van het losse CFB sein.  :P

Op een rijtje van links naar rechts.

13    4    4-13

ps. let niet op het IDbord zijn cijfers dit is omdat ik het sein als een object nu test. Strakjes als het sein bp er weer aanhangt zal het werken zoals jullie gewend zijn.

8) Conner

« Laatst bewerkt op: 21 maart 2018, 22:10 door Conner »

Conner

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #56 Gepost op: 21 maart 2018, 22:51 »
De eerste AYCFBSeinen met verschillende CFB configuraties druppelen binnen op het moment.

8) Conner.

Conner

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #57 Gepost op: 21 maart 2018, 23:39 »
En het laatste plaatje voor vandaag maar weer.  :P

8) Conner.

Conner

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #58 Gepost op: 23 maart 2018, 23:29 »
Ook de voorseinen krijgen meer configuraties cfb borden zoals de 4 en 6 alleen mogelijk op het cfb bord.  :P

8) Conner.

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #59 Gepost op: 24 maart 2018, 12:06 »
Blauw licht doet zijn intrede  :)