Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: HSL  (gelezen 768 keer)

Joopiejj

• Jr. Member
  • **
HSL
« Gepost op: 27 september 2017, 12:25 »
Goededag!
Ik ben in ver stadium van de HSL route en maak gebruik van onderstaande seinen. Nu zijn deze alleen compatibel met desbetreffend materieel. Is het bijvoorbeeld mogelijk om ondergronds coha seinen te plaatsen zodat er ook gewoon met NL materieel op gereden kan worden of misschien wel een andere manier.. wat is jullie kijk hierop?  ;D
http://www.railsim-fr.com/forum/index.php?app=downloads&showfile=946

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
Re: HSL
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2017, 22:59 »
Ik snap eerlijk gezegd niet wat je ons hier vraagt.

Je hebt voor je route gekozen voor het Franse TVM-systeem, wat uiteraard in werkelijkheid niet van toepassing is op dit traject. Ga er op dit punt dan ook vanuit dat je hier voor het gekozen vanwege de objecten.

Ik heb de bijgesloten handleiding van dit pakket oppervlakkig doorgelezen, maar ik vind nergens iets op het gebied van interactie met de trein. Hetgeen ik persoonlijk vreemd vind, aangezien TVM een behoorlijk specifiek systeem is.
Met andere woorden, hoe weet een bouwer van een trein hoe zijn werk op deze seinen moet reageren.
Afijn, dat ter zijde.

Met bovenstaande gegeven kan ik niet bepalen in hoeverre deze sein-objecten het "onmogelijk" maken om met ander dan voor dit signalerings-systeem geschikt materieel te rijden op jouw traject.

Daarom is het enige advies wat ik op dit moment kan geven: maak een gelijkwaardige testroute met én het TVM seinstelsel én de Coha seinen (hoeven voor de test niet onder de grond), en kijk of dit een juiste interactie met elkaar heeft.
Ga in het bijzonder na wat de signalering doet voor een trein welke achter een voorligger aan rijdt

Joopiejj

• Jr. Member
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2017, 17:38 »
Bedankt voor je antwoord.
Ik vroeg niet om iets specifieks...

- Inderdaad omdat het bij benadering in de buurt komt van de seinen langs de hsl is er gekozen voor om deze seinen te plaatsen die inderdaad specifiek werken met TVM dus uit mijn hoofd alleen het franse materieel.. De tgv etc.

-Juist daarom was ik aan het puzzelen en bedenken hoe dit nou kan zorgen dat het met meer materieel te berijden valt. Het lezen van de handleiding is inderdaad zinloos want daar staat nou niks in. Daarom vroeg ik  me af of er conflicten konden ontstaan.

Goed idee om een testtrack ervoor te maken met wat wissels, snelheidsveranderingen etc om te kijken hoe t een en ander reageert. Dit om te voorkomen dat inderdaad al het verkeer kan reageren op voorgangers en wissels etc.

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 01 oktober 2017, 21:35 »
Bedankt voor je antwoord.
Ik vroeg niet om iets specifieks...

Nee, zo werd het ook niet opgevat. Het is alleen zo dat ik nog geen specifieke ervaring heb met interoperabiliteit tussen verschillende seinsysteem.

Voor de overgang tussen het Nederlandse seinstelsel en het Duitse seinstelsel heb ik wel wat ideeën. Dat is ook relatief eenvoudig te bewerkstelligen omdat er een eenduidige scheidingslijn is. Namelijk: Ergens, veelal de grens, gaat het ene systeem over in het andere. Daar valt relatief eenvoudig tegen aan te scripten.

Echter, in het geval van jouw route gaat het om iets anders, namelijk dat er twee verschillende seinsystemen (TS2017-technisch gezien) door elkaar gebruikt gaan worden. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe dit uit zal pakken.
Ik heb de nodige hulpmiddelen om te analyseren welke communicatie er plaatsvind tussen seinen, maar dan nog is de vraag of we daar wat mee kunnen. Lees: is het een en ander op elkaar in te passen.

Eerlijk gezegd vrees ik dat dat niet lukt. De beschikbare Nederlandse treinen zijn ingericht voor rijden onder ATB met daarbij horende snelheden. Hogesnelheidslijnen opereren met andere snelheden en interactie met de treinen.

Maar goed, als je een testroute hebt en je daar problemen bij vaststelt ben ik altijd wel bereid om mijn licht erover te laten schijnen. Ik wacht het af

yellowcake

• Newbie
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 03 oktober 2017, 21:08 »
Misschien is dit heel simpel gedacht, maar zou het een mogelijkheid voor jou zijn om bijvoorbeeld de Franse seinen aan een stuk rails te linken wat onder de grond ligt en de COHA seinen, die op hun beurt dan onder de grond staan te linken aan het traject.

Op deze manier behoud je de werking van de COHA seinen zonder dat ze, volgens mij dan, kunnen storen met de Franse seinen.

MichaelO

• Newbie
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 04 oktober 2017, 21:37 »
Ik werk mee aan dit project en heb een proefritje gemaakt om de seinen te testen bij het oprijden van de HSL bij Hoofddorp, de seinen werken bij vrij baan prima, alles toont groen.. Bij het direct opvolgen van een AI trein de HSL op blijft het laatste coha sein voor de opvolgende trein rood. Andersom toont het laatste TVM sein in de route map altijd geel, de AI trein krijgt bij het eerste coha sein nog wel groen. Maar als ikzelf er dan achteraan kom rijden blijft het coha sein rood.

Wat Yellowcake zegt zou hiervoor een oplossing kunnen zijn, dan staan de TVM seinen er puur voor de sier (wat ze in principe toch al doen ;D) En zorgen de Coha seinen ervoor dat alle seinen correct met elkaar communiceren en we dus niet ineens onterecht voor een rooie staan.

De TVM seinen zijn gekozen,omdat deze het meest lijken op de seinen die gebruikt worden op de HSL in Nederland. Naar mijn weten ligt er op de route verder geen TVM. er ligt momenteel geen enkel beveiligingssysteem.
Voor wat betreft het gebruik van Nederlands Materieel: Dit lijkt mij geen probleem, aangezien het ATB systeem van ChrisTrains niet afhankelijk is van het gebruik van Coha seinen. Het enige probleem wat je hebt is dat je niet kan zien of het sein groen, geel of rood toont, maar dat lukt ook niet met seinen die onder de grond staan ;D