Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: ATB?  (gelezen 714 keer)

OwinR

• Newbie
  • *
ATB?
« Gepost op: 13 september 2017, 15:37 »
Beste Coha,

Met de geavanceerde seinopvolging is de ATB weg gevallen. Deze springt pas om bij het sein dat een 'normaal' seinbeeld geeft. Mijn vraag is dus eigenljik. Ziet het er naar uit dat dit nog wel gaat werken? Dat je bijvoorbeeld bij het voorbijrijden van een sein met groen en knipper 8, de ATB terugspringt naar 80?

Groetjes,

Owin

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
Re: ATB?
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2017, 17:35 »
Eerlijk gezegd vind ik je woordkeuze erg zwart-wit, voornamelijk vanwege het feit dat je suggereert dat de ATB van ChrisTrains niet meer werkt bij toepassing van geavanceerde seinopvolging.
Gelukkig begrijp ik waar je op doelt  :)

Helaas is het zo dat de engine van TS2017 heel erg beperkt is voor wat betreft het vaststellen van (aankomende) snelheidsbeperkingen opgelegd door vaste snelheidsborden en sein. Wat dat aangaat is het heel knap wat Chris Longhurst op ATB-vlak heeft weten te realiseren met de beschikbare functies binnen TS2017.
Het enige wat namelijk beschikbaar is is de plaatselijk aanwezige snelheid van het spoor, de eerstvolgende snelheid (óf van een sein met een op de link geconfigureerde snelheid óf een snelheidsbord) en de afstand tot een lichtsein dat een Geel-beeld of een Rood-beeld toont.

Concreet betekent dit voor wat lichtseinen betreft dat de ATB van ChrisTrains alleen de hard op de links geconfigureerde snelheidsbeperkingen kan detecteren. Wat het lichtsein in werkelijkheid toont, kan in principe niet gedetecteerd worden.

Het is echter mogelijk om op het moment dat een trein een link passeert aan de trein door te geven wat de ATB snelheid voor wat betreft het gegeven seinbeeld is. Daar zou het script van een trein dan wat mee kunnen doen.

OwinR

• Newbie
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2017, 19:01 »
Excuus voor de verwoording, ik kwam ook niet helemaal lekker er uit wat ik bedoelde. Gelukkig snap je me.

Ik wil sowieso benadrukken dat jullie echt geweldige producten leveren! Daar is absoluut geen twijfel over mogelijk!

Het was ook een vraag, niet een opdracht om het te gaan doen. Dankjewel voor het heldere antwoord. Nu heb ik ook weer een beter beeld hoe het allemaal achter het scherm, werkt met de seinen en ATB in TS.

Owin

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2017, 23:15 »
Het inbouwen van een ATB-bericht vanaf het sein naar de trein is op zich niet zoveel werk, maar er moet goed over nagedacht worden wat er in dat bericht staat zodat het ten alle tijde bruikbaar is voor wie dan ook die dergelijke berichten met zijn treinen oppikt.

Want eenmaal geïmplementeerd en gepubliceerd voor gebruik mag het "ATB-bericht" niet meer veranderen. Anders blijft de maker van de trein zijn scripts aanpassen.

In de wetenschap dat Chris' zijn code uit 500+ regels aan code bestaat, die dus met behulp van die 3 à 5 functies van de TS2017-engine, bepalen wat de ATB in zijn treinen moet doen, is het wel de vraag of hij dergelijke functionaliteit aangeboden door onze seinen zou willen implementeren.

In ieder geval zal het een kwestie zijn van goed afstemmen tussen de makers van treinen en de makers van seinen.
Want eerlijk is eerlijk, hoe realistischer hoe mooier

Conner

• Administrator
  • Hero Member
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2017, 18:18 »
Ik ben voor.  ;D
Wist je dat als je onder een plaatje op de link van het plaatje drukt, vaak veel meer details kunt bekijken. Bezoek ook onze Youtube site via https://www.youtube.com/1973conner

X_shooter1

• Global Moderator
  • Full Member
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2017, 08:58 »
Ik ook  ;D

dickt

• Newbie
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2017, 14:43 »
Nou Chris nog ;D ;D ;D