Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: 'Update' van Seinen v1.3 naar v2.0 vraagje  (gelezen 1915 keer)

TjoeTjoe

• Global Moderator
  • Sr. Member
Re: 'Update' van Seinen v1.3 naar v2.0 vraagje
« Reactie #10 Gepost op: 10 mei 2018, 16:30 »
Een vraagje: Hoe moet je lichtseinen instellen die de inrit beveiligen vanuit NCBG naar bediend gebied?

Valt niet zo veel aan in te stellen.
Het probleem wat zich hier waarschijnlijk voordoet is dat de trein waarmee je het NCGB wilt verlaten bij opstart van het scenario nog géén (spel-technische) rijweg naar het sein heeft.
Wat er namelijk tijdens de start van een scenario gebeurd is:
- initialisatie van seinen en wissels (initieel in een ongedefinieerde positie)
- indien een trein vóór een sein staat - zonder dat daar wissels tussen liggen - zal een bericht naar dat sein gestuurd worden dat er een trein in aantocht is. Dit is vooral belangrijk voor bediende seinen.
- andersom gebeurd hetzelfde. Alle sein-links van seinen welke naar het blok leiden waarin een trein staat, krijgen te horen dat het blok bezet is.
- de wissels lopen om naar de "standaard" positie of in het geval van niet-free-roam scenarios naar de positie die nodig is om een trein de gewenste rijweg te geven (indien niet conflicterend met rijwegen van andere treinen met hogere prio) : op basis van de dan aanwezige rijweg kan en zal het seinbeeld van een sein nog kunnen wijzigen. Heel soms zie je dat aan het begin van een scenario wel eens gebeuren.

Er gebeurd natuurlijk nog veel meer tijdens het starten van een scenario, maar voor de uitleg van het probleem is dit voldoende.

Je spreekt over het verlaten van een opstelspoor in NCBG. Indien er op dat opstelspoor géén sein staat (dus ook bijv géén S-bord zijn) maar er zich wel wissels bevinden tussen dat opstelspoor (wat zeer waarschijnlijk is) dan zal bij opstart van het scenario zich spel-technisch nooit een trein zich direct voor het uitrijsein van het NCBG bevinden.

Ik stuit op mijn route op dat euvel. Ik heb al alle kopsporen in het NCBG voorzien van een afsluitbord, maar dat hielp niets.

De afsluitlantaarns van kopsporen hebben niks te doen met de seinen welke in de andere rijrichting staan.

Ook in de handleiding staat er niets over in (nu heb ik wel 2 trackrules gebruikt, ik weet niet of dat kwaad kan?). Misschien zit dit zo in TS geprogrammeerd.

Het gebruik van verschillende trackrules in een route heeft geen invloed op de werking van de seinen.

En anders moet in een scenario beschreven worden als deze in een NCBG begint dat er eerst op TAB gedrukt moet wordt bij de eerste keer passeren van een lichtsein. Daarna werken de seinen wel gewoon.

Denk dat dit probleem op te lossen is door aan het einde van de betreffende opstelsporen - gezien in de richting van het uitrijsein NCBG -> CBG - S-borden te plaatsen en deze netjes onder de grond heien.
Op het moment dat het S-bord (statisch sein, maar wel met een script) gepasseerd wordt zal het S-bord een bericht naar het volgende sein sturen (hier: het uitrijsein) dat er een trein in aantocht is. Het uitrijsein moet dan uit de stand Stop komen.

Het verdient overigens aanbeveling om aan de uiteinden van elk "onbeveiligd spoor" S-borden te plaatsen, ook al zijn deze er in werkelijkheid niet.

Waarom? Omdat je daarmee de sporen spel-technisch opdeelt in blokken, waardoor je ook in onbeveiligd gebied AI treinen kan laten rijden. De AI treinen in TS2017 rijden namelijk van blok naar blok (op seinbeelden wordt niet gelet), er wordt alleen maar gekeken of een blok achter een sein wel of niet bezet is

Erwin d V

• Jr. Member
  • **
Re: 'Update' van Seinen v1.3 naar v2.0 vraagje
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2018, 15:53 »
Ok, dan ga ik dat eens uitproberen. Dank voor je heldere uitleg  :)

Edit: Het plaatsen van een S-bord geeft inderdaad het gewenste resultaat. ;D
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2018, 16:57 door Erwin d V »