Coha.nl forum

Vragen en Nieuws over Coha.nl add-ons => Ondersteuning Coha.nl seinenpakket => Topic gestart door: Koplopermau op 31 juli 2018, 16:56

Titel: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: Koplopermau op 31 juli 2018, 16:56
Hallo allemaal,

Een vraagje over de COHA Timer Markers voor gebruik in scenario's.

Ik heb de volgende marker geplaatst:

(https://i.imgur.com/plUuTQN.jpg)

De marker staat achter het sein (dit heb ik gecontroleerd in de route editor!) en voor het rode driehoekje van de wissel verderop. Ik gebruik de code #ST1#SD30# voor het sein (eerste trein die een rijweg krijgt moet 30 seconden wachten), het sein blijft echter permanent rood tonen.

Wat doe ik verkeerd? Om een beeld te scheppen: Dit is station Zwolle in 'De IJssellijn v1.7', en de spelerstrein start enkele meters voor het sein. Het scenario start dus voor het sein. Misschien dat dit ermee te maken heeft? Iemand die mij kan helpen? :)

Groet,
Koplopermau
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: TjoeTjoe op 31 juli 2018, 17:08
Volgens mij staat in de handleiding dat deze marker VOOR de basis-link moet liggen, toch?

Toegegeven, in de tekst staat “achter”.
Zoals het in de schematische voorstelling staat , is de manier waarop het zou moeten werken
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: Koplopermau op 31 juli 2018, 17:12
Ben ik nu gek, is het nu voor of achter. ;)

(https://i.imgur.com/D64IDVT.png)

Alle eerlijkheid gebied me te zeggen dat achter het sein me logischer lijkt.\

EDIT: een snelle test later en het sein toont onmiddellijk groen als ik het VOOR het hoofdsein plaats (voor de basislink). Dat lijkt mij dus onjuist.  8)

Groet,
Koplopermau
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: remko op 31 juli 2018, 17:36
Ik heb exact hetzelfde probleem.
Het scenario start op een kopstation en de marker ligt achter (voorbij) het sein aan het eind van het perron.
Ook bij mij blijft het sein eindeloos op rood.
Tevens getest op het spoor ernaast met AI en ook die blijft rood.

Het enige verschil is dat ik in de eigenschappen van de marker het linker vakje heb ingevuld ipv het rechter vakje zoals Koplopermau. In de handleiding heb ik niet kunnen vinden in welke van de 2 het zou moeten staan.
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: OwinR op 31 juli 2018, 17:42
Ook hier hetzelfde probleem.Trein staat op een kopstation, link ligt achter het sein en voor de rode driehoek (dus zou volgens handleiding goed moeten liggen). Informatie staat in het rechter venster, inclusief afstand, omdat misschien dit iets uit zou maken omdat de trein nog niet heeft bewogen, maar helaas.

Owin
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: Koplopermau op 31 juli 2018, 17:49
Het moet geloof ik in het rechtervakje, want daar moet de informatie van bijvoorbeeld seinopvolging ook in geplaatst worden. Ik neem dus aan dat het daarin moet. Wellicht ten overvloede, maar bij mij gaat het om de start van het scenario waar ik het sein op rood wil houden tot ongeveer 30 seconden voor vertrektijd. Ook de afstand variable heb ik gebruikt maar had geen duidelijk resultaat (sein blijft rood).

Groet,
Koplopermau
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: TjoeTjoe op 31 juli 2018, 18:56
Zal een en ander gaan onderzoeken.
Kom er op terug.
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: jesitim op 31 juli 2018, 19:08
Als de trein moet wachten voor sein B dan zal deze timer pas beginnen met tellen vanaf de trein sein A aanrijdt. Dat heb ik steeds ondervonden wanneer ik met de timers speelde.

Uit de handleiding (pg 178, 1e insteloptie)
Citaat
Trein nummer X welke een rijweg krijgt naar het lichtsein, activeert de timer
functie van het lichtsein. Het lichtsein blijft op Rood totdat de trein zich in het blok
voor het sein bevindt.


Ik vermoed dus dat het ook enkel werkt indien je een sectie hebt met inritsein en uitritsein en dat het dus niet werkt op kopsporen.


Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: Koplopermau op 31 juli 2018, 19:32
Definieer aanrijden. Is zich bevinden in het blok voldoende of moet je echt komen aanrijden en de marker activeren (bijvoorbeeld afstand X van marker Y zijn om de afstandtimer te activeren)?

Het gaat hier overigens niet om een kopspoor, maar om een perronspoor waar het scenario initialiseert. Je rijdt dus niet als het scenario start. De marker staat daar gewoon. De trein staat daar gewoon. Het sein blijft rood en moet dat 90 seconden blijven (bovenstaande 30 was voor testen, anders moest ik steeds lang wachten), maar het principe blijft hetzelfde. Ik heb ook getest met afstand. Heb de afstand op 100m gezet (de trein bevond zich ongeveer 30-50m van de marker) en heb 30 seconden gewacht. Niks. Als ik op de overzichtskaart kijk, is er wel gewoon een pad ingelegd naar waar ik wezen moet (ri. Wijhe en Olst).

Als de markers daadwerkelijk activatie nodig hebben door middel van interactie met de trein (of het seinblok waar de marker op werkt) zou dat een hoop verklaren. Wat ik hier probeer is het vertrek van de trein te vertragen omdat je ongeveer 2 minuutjes staat op Zwolle voordat je daadwerkelijk vertrekt.

Groet,
Koplopermau
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: TjoeTjoe op 31 juli 2018, 20:21
Hetgeen Jestim zegt klopt:
Zolang de trein zich een blok voor het sein dat eventjes op Rood gehouden moet worden, lijkt alles goed te gaan.

Het probleem zit hem echt in het zich bevinden van een trein welke zich direct voor een vertraagd sein bevindt bij de start van een scenario.

Heb een en ander bekeken: de scenario marker moet achter de basislink liggen zoals ik het nu zie.
Er gaat ergens iets mis ten tijde van het starten van het scenario.
Hoef de komende weken niet naar de kapper denk ik. Trek mijn haren er zelf wel uit  :-\
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: renzemark op 01 augustus 2018, 21:58
Ook ik heb dit gemerkt. Ging er van uit dat het komt doordat de trein zich al in het blok achter het STS bevindt bij de start van het scenario en de timer pas geactiveerd wordt als een trein het blok binnen komt. Wellicht heeft TjoeTjoe er iets aan in zijn speurtocht naar het probleem. Verder heel erg bedankt voor deze markers, het is er veel realistischer van geworden.
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: TjoeTjoe op 02 augustus 2018, 13:23
Dit was een iets lastiger probleem dan voorzien.
Dacht het aanvankelijk snel opgelost te hebben, maar al snel bleek dat de oplossing het random wel deed en dan weer niet.
Het probleem zit hem voornamelijk in de volgorde waarop TS2018 de seinen opstart bij het begin van een scenario.
En "gelukkig" zit daar ook geen vast patroon in.
Dit eenmaal ondervangen, was ik er nog niet. Als zich nog een trein direct achter de 1e trein staat, ging het ook weer mis.

Eind goed al goed, na wat geknutsel lijkt het er nu op dat de Timer marker ook doet wat hij moet doen indien de trein zich bij start scenario voor het vertraagde sein bevindt.

Voordat ik de aanpassing definitief opneem in een patch plaats ik de gecorrigeerde scripts hier als bijlage.
De inhoud van deze zip plaatsen in de map "..\Assets\Coha Seinen\NLSeinen ".
Bestaande scripts overschrijven aub.

Ik hoor ook heel graag terug of het nu goed werkt en of er géén negatieve bij-effecten optreden

Bewerking:
De patch is nu officieel beschikbaar in de download sectie
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: Koplopermau op 02 augustus 2018, 17:12
Ik heb even wat testen gedaan, en ik begin met het goede nieuws: De marker werkt nu wel bij stilstaande treinen!

Hij werkt wel een beetje vreemd. Nieuw geplaatste markers werken namelijk niet, en een volledige start van Train Simulator (en niet alleen het scenario) is benodigd.

Daarnaast heb ik gemerkt dat het nogal ingewikkeld is om een bestaande marker aan te passen. Het probleem is namelijk dat als ik een tijd aanpas van bijvoorbeeld 30 naar 100 seconden (voorbeeld), de scenario editor 'No changes to save.' roept en ik genoodzaakt ben om iets te veranderen in het scenario, zoals bijvoorbeeld een lege trein neerzetten en weer weghalen. Nu is dat geen groot probleem, maar het opslaan van wijzigingen in bestaande markers is dus een dingetje.

Daarnaast crasht TS nogal eens als ik zo'n marker aanpas en op play druk of terugkeer naar de editor. Ik weet niet of het ligt aan de marker of aan TS, maar het is wel vervelend. Ook zijn de markers onbetrouwbaar, of ik ben een paar keer vergeten opnieuw op te starten. Soms doen ze het wel, soms ook niet. Er is niet echt een pijl op te trekken. Na een paar keer herstarten werken ze meestal echter wel, dus ik neig naar het tweede.

Nog één ding wat ik een nadeel noem maar misschien scripttechisch niet mogelijk is: De scripts letten niet op de afspeeltijd van TS. Tijdens scenario testen spoel ik regelmatig het scenario door (CTRL SHIFT 5 met EnableAsyncKeys aan) maar de scripts letten hier niet op, die tellen gewoon in 'echte' tijd door. Of dit een nadeel of voordeel is is natuurlijk aan de gebruiker, ik noem het een nadeel. Grootste nadeel op dit moment is dus het vele opnieuw starten wat je moet doen. Gaat veel tijd zitten in het plaatsen van deze dingen.

Dan nog één verzoekje. De timer is leuk, maar is het ook mogelijk om een vaste timer variant te maken, welke op een bepaalde tijd in Train Simulator het sein veilig geeft? Zo kan ik dus gewoon op vertrektijd van een trein een sein veilig zetten (of ongeveer 30 seconden ervoor volgens de ARI) zonder dat ik me zorgen hoef te maken of de trein er is of niet. Jazeker, het geeft een stukje realisme weer dat het pas activeert op het moment dat een trein vertrekt, maar ik ben niet bereid om voor ieder station te gaan uitmeten en testen hoelang ik treinen moet laten wachten, als je begrijpt wat ik bedoel. :P

Groet,
Koplopermau
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: TjoeTjoe op 02 augustus 2018, 18:15
Ik heb even wat testen gedaan, en ik begin met het goede nieuws: De marker werkt nu wel bij stilstaande treinen!

Dat is mooi

Hij werkt wel een beetje vreemd. Nieuw geplaatste markers werken namelijk niet, en een volledige start van Train Simulator (en niet alleen het scenario) is benodigd.

Ik weet niet precies hoe ik dit moet lezen, maar feit is dat als je de marker en er instellingen voor doet, je instellingen pas geactiveerd worden als je het scenario volledig verlaat (Quit) . Herstart met Restart werkt inderdaad niet, maar dat is een eigenschap van de simulatie zelf

Daarnaast heb ik gemerkt dat het nogal ingewikkeld is om een bestaande marker aan te passen. Het probleem is namelijk dat als ik een tijd aanpas van bijvoorbeeld 30 naar 100 seconden (voorbeeld), de scenario editor 'No changes to save.' roept en ik genoodzaakt ben om iets te veranderen in het scenario, zoals bijvoorbeeld een lege trein neerzetten en weer weghalen. Nu is dat geen groot probleem, maar het opslaan van wijzigingen in bestaande markers is dus een dingetje.

Dacht toch echt dat ik hier een opmerking over geplaatst heb in de handleiding.
Wijzigingen aan scenario markers worden, ook weer een eigenaardige eigenschap van de sim, niet opgemerkt als je niet even de link van de marker heen en weer beweegt nadat je de wijzigingen hebt aangebracht

Daarnaast crasht TS nogal eens als ik zo'n marker aanpas en op play druk of terugkeer naar de editor. Ik weet niet of het ligt aan de marker of aan TS, maar het is wel vervelend. Ook zijn de markers onbetrouwbaar, of ik ben een paar keer vergeten opnieuw op te starten. Soms doen ze het wel, soms ook niet. Er is niet echt een pijl op te trekken. Na een paar keer herstarten werken ze meestal echter wel, dus ik neig naar het tweede.

Crashes heb ik wat dit aangaat niet meegemaakt. Met de opmerking dat ik niet test in echte routes.
Waar ik tijdens het verhelpen van dit probleem vandaag tegen aanliep was dat vooral bij eerste start van een scenario de marker het niet (goed) deed. Nou ja, de marker wel, alleen het sein wat er wat mee moet doen niet.
Pas na een Restart van het scenario, dus zonder er echt geheel uit te gaan, werkte het wel.
Als dit probleem zich onder bepaalde omstandigheden zich voor blijft doen, dan hoor ik dat graag.

Nog één ding wat ik een nadeel noem maar misschien scripttechisch niet mogelijk is: De scripts letten niet op de afspeeltijd van TS. Tijdens scenario testen spoel ik regelmatig het scenario door (CTRL SHIFT 5 met EnableAsyncKeys aan) maar de scripts letten hier niet op, die tellen gewoon in 'echte' tijd door. Of dit een nadeel of voordeel is is natuurlijk aan de gebruiker, ik noem het een nadeel. Grootste nadeel op dit moment is dus het vele opnieuw starten wat je moet doen. Gaat veel tijd zitten in het plaatsen van deze dingen.

Daar is niks aan te doen.

Dan nog één verzoekje. De timer is leuk, maar is het ook mogelijk om een vaste timer variant te maken, welke op een bepaalde tijd in Train Simulator het sein veilig geeft? Zo kan ik dus gewoon op vertrektijd van een trein een sein veilig zetten (of ongeveer 30 seconden ervoor volgens de ARI) zonder dat ik me zorgen hoef te maken of de trein er is of niet. Jazeker, het geeft een stukje realisme weer dat het pas activeert op het moment dat een trein vertrekt, maar ik ben niet bereid om voor ieder station te gaan uitmeten en testen hoelang ik treinen moet laten wachten, als je begrijpt wat ik bedoel. :P

Dat is mogelijk. Iets voor de toekomst.
Laten we zeggen als het regenseizoen aanbreekt om het zomaar te zeggen.
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: remko op 02 augustus 2018, 19:49
Ik kan bevestigen dat de patch bij mij ook het probleem heeft opgelost! :D
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: TjoeTjoe op 02 augustus 2018, 21:02
Ik kan bevestigen dat de patch bij mij ook het probleem heeft opgelost! :D

Dank voor de terugmelding
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: remko op 06 augustus 2018, 10:01
Over regenseizoen gesproken :P
Een koppeling tussen sein en overweg erachter zou fantastisch zijn.
Sein groen, overweg gaat dicht bij aankomende trein (IC).
Sein rood, overweg blijft open (Sprinter/stoptrein).
Sein wordt geel of groen na rood met trein wachtend, eerst gaat de overweg dicht en daarna verspringt het sein.
Heel handig bij bijvoorbeeld stations.
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: Conner op 06 augustus 2018, 10:58
Slecht nieuws zal nooit werken helaas, is een tekortkoming van Ts.  ;)

 8) Conner.
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: remko op 06 augustus 2018, 15:36
 :-\
Het zal vast niet simpel zijn en ik weet niet wat de tekortkoming van TS zou zijn, maar als met een marker een sein beïnvloed kan worden dan moet dat ook met een overweg kunnen lijkt me.
Is een timer die de overweg open houdt tot de timer verloopt bijvoorbeeld een optie?

Het geschetste scenario zou dan met 2 markers bewerkstelligd kunnen worden:
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: TjoeTjoe op 06 augustus 2018, 17:30
Remko,

Wat Conner zegt is echt zo. De overwegen zijn NIET met trucjes te beïnvloeden.
Als dat wel zo zou zijn hadden niet alleen wij als Coha.nl team, maar zeker ook onze collega’s in Duitsland hier iets voor bedacht.

Het is jammer maar helaas.
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: Straaljager op 07 augustus 2018, 17:44
Beste Conner en TjoeTjoe,

Ongeveer 3 jaar geleden hebben jullie een filmpje op YouTube geplaatst waarbij een overweg pas vlak voor de trein werd geactiveerd.
Nu weet ik niet precies hoe dit werkte en of dit misschien een special ontworpen overweg was.  Ongetwijfeld zullen jullie als team al van alles hebben geprobeerd.
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: TjoeTjoe op 07 augustus 2018, 19:39
Er zitten in het overwegen pakket een aantal overwegen welke we speciaal voor de hcc!trainsimig hebben gemaakt. Deze overwegen hebben een speciaal script, welke ervoor zorgt dat de overweg pas op 10 meter oid gaat sluiten. Dit om het gedrag van overwegen op een museumlijn bij benadering te simuleren.

Maar nogmaals, er is script-technisch absoluut géén interactie met overwegen mogelijk.
Die discussie sluiten we dan bij deze ook af.  :)

Hoor nu liever terug of de aanpassing voor de Timer marker voldoet, want dan kan ik er een officiele patch voor uitbrengen
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: renzemark op 27 augustus 2018, 10:23
Dat werkt nu dus mooi. Heb nog wel een andere issue met de timermarker. Dit is bij het kop maken. Na aankomst wissel ik van cabine maar het sein waar de timermarker achter ligt blijft dan op rood. Als ik dan hier de voortgang in het scenario opsla, eruit ga en opnieuw start werkt de timer wel maar ja dat wil je niet altijd...
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: TjoeTjoe op 27 augustus 2018, 19:09
Hmm, tja, aan dit scenario had ik dus even niet gedacht.
Is denk ik wel op te lossen, maar nu even niet.

Zal er in een verloren uurtje eens een onderzoek aan wagen, maar op dit moment liggen de prioriteiten ergens anders  :)
Titel: Re: Vraag over de scenario timer marker
Bericht door: renzemark op 27 augustus 2018, 21:35
Dat snappen we, jullie zijn vast weer met mooie dingen bezig. :)